Aikido tips voor het nieuwe jaar!

Een nieuw jaar betekent het afsluiten van 365 voorgaande dagen en een frisse nieuwe start. Er komen weer veel trainingen aan, leuke stages en kyu -en dangraad examens. In de week van 4 januari gaan de meeste mensen weer beginnen met werken en in dezelfde week zullen de meeste dojo's weer gaan beginnen met Aikido lessen. 

Aikipro.nl helpt je graag op weg je Aikido voornemens dit jaar waar te maken!

5 Aikipro.nl tips voor het nieuwe jaar

  1. Voeding: Na twee vrije weken en de feestdagen waarbij je niet getraind hebt, maar wel veel gegeten, is het goed je eetpatroon weer te stabiliseren. Het is niet aan te raden in een keer minder te gaan eten, maar let wel op dat je weer gestructureerd (ontbijt, lunch en avondeten) gaat eten en je porties verkleint ten opzichte van de feestdagen. Blijf voldoende gevarieerd eten en probeer het gebruik van alcohol te matigen. 

    Indien je (licht) overgewicht hebt is het aan te raden je dagelijkse inname calorieën in kaart te brengen. Dit kan tegenwoordig met handige app's waarbij de calorieën per portie reeds zijn ingevoerd. Als je je dagelijkse inname eerlijk registeert, kun je snel zien wanneer je boven je dagelijkse behoefte uitkomt (mannen 2.500 en vrouwen 2.000 calorieën per dag).

    Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen maaltijden vervangen door proteïne/eiwit shakes. Een eiwit shake is gedurende een periode een hulpmiddel om je "maag te verkleinen" en minder calorieën tot je te nemen. Het mag echter geen vervanging worden van een gevarieerde eetpatroon. Wel kun je, om je spieren sneller te laten herstellen na een fysiek zware training, een eiwit shake nemen na de training. Je spieren zullen dan sneller herstellen en opbouwen.  

  2. Blessures: Aikipro.nl raadt aan goed (of beter) om te gaan met blessures door goed naar je lichaam te luisteren. Aikido heeft specifieke blessures, waarbij er met name bij de gewrichten problemen kunnen ontstaan. Kúnnen ontstaan, want als je goed oplet tijdens de training en op tijd naar de fysiotherapeut of huisarts gaat als iets niet goed aanvoelt, voorkom je erger. Vaak kun je door je lichaam en beweging anders te organiseren makkelijk blessures voorkomen en nog jarenlang fit doortrainen. 

  3. Spieropbouw: Na twee weken rust bestaat het risico dat je "basis Aikido spieren" verslapt zijn. Ga niet meteen de eerste les van het nieuwe jaar meteen op je oude niveau trainen, maar bouw het op. Naast de training in de dojo is het aan te raden je spieren extra te trainen. Dit betekent niet dat je in het nieuwe jaar "in de ijzers" moet gaan hangen, maar wel dat je Aikido gerichte oefeningen kunt doen zolang ze psychologisch doordacht zijn, zoals Bodo Rödel in zijn handboek Aikido vermeldt (pagina 23).

    Enkele voorbeelden zijn:
    - push-ups
    - planking
    - (jumping) squats
    - (jumping) lunges
    - korte en lange sit-ups

  4. Aikido kleding:
    Bij sommige sporten zit er veel verschil in de uiteindelijke sportprestaties (tijd, punten, afstand etc.) door te kiezen voor duurdere producten. Goede en duurdere sportkleding/accessoires bepaalt veel voor Olympische sporten als zwemmen, schaatsen, skieën etc. Een supersnelle of mooie irimi-nage wordt niet beloond met een medaille bij Aikido en duurdere Aikido artikelen zijn in het begin zeker niet belangrijk.

    Als beginner zijnde is het dan ook aan te raden eerst te kiezen voor een goedkoper standaard judopak en later wellicht naar een duurder Aikidopak. Met name als je vaak traint is het fijn een pak te hebben die goed getailleerd is. Daarnaast biedt een Aikido pak het voordeel dat het stevig is (zonder te zwaar te zijn) en daarnaast goed droogt, wat erg fijn is als je vaak traint. 

  5. Planning: Het is goed om nu al je Aikido agenda goed in kaart te brengen. Vaak geven Aikido organisaties en (internationale) leraren ruim van tevoren aan wanneer er seminars zijn. Door nu alles goed in kaart te brengen weet je waar je naartoe moet werken. Richting seminars en eventueel examens is het goed rekening te houden met punt 3: spieropbouw. Je wilt namelijk niet tijdens je examen al na 1 minuut buiten adem zijn en uitgeteld.

    Vaak zijn seminars in het weekend en als je 40 uur werkt per week kan dit aardig belastend zijn. Door nu alles goed in te plannen kun je ook keuzes maken wel/niet naar bepaalde seminars te gaan. Naast de persoonlijke voorbereidingen, is het ook goed je Aikido agenda te delen met het thuisfront. Zeker als je (klein) kinderen hebt is het goed deze evementen ruim van tevoren aan te kondigen, te blokken in de gezamenlijke agenda zodat hier geen conflicten meer om kunnen ontstaan.

Dat waren onze tips, hopelijk heb je er iets aan en maak er een sportief 2016 van!

Door: Hans Boersma
01-01-2016

Blijf op de hoogte van al het Aikido nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vragen?

Voordelen Aikipro

groen vinkje Gratis bezorging in België en Nederland vanaf €125,- en retour sturen binnen 14 dagen.
 Gemakkelijke betaling via Bancontact, Creditcard, iDeal en PayPal.
 Internationale producten mét Nederlandstalige service en Europese garantie.

© 2015 - 2017 Aikipro.nl: Bestel online bij dé Aikido webshop van Nederland! | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. - Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. - Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. - Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. - Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals KiyOh. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.