Wereldwijde val van interesse in Aikido?

De titel van een blog bericht van Leo Tamaki luidde een paar maanden geleden: “Wereldwijde val van interesse in Aikido”, Is dit kloppend? Zit Aikido inderdaad in een vrije val wereldwijd en ook in Nederland?

De schrijver van het betreffende artikel (Chute mondiale de l'interet pour l'aïkido) gaat uit van de cijfers van Google Trends, aangezien er in principe geen exacte cijfers zijn van hoeveel mensen wereldwijd Aikido beoefenen en interesse hebben in Aikido.

Naast de wereldwijde val van interesse verwacht de schrijver wel dat in de BRICS-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) de vraag naar Aikido toeneemt. Echter zal volgens hem ook binnen een bepaalde periode zelfs in die landen de interesse in Aikido afnemen en aldus wereldwijd een flinke daling. In feite komt het er volgens hem deels hierop neer: "Als Aikido zich niet zal ontwikkelen, Aikido op termijn zelfs kan gaan verdwijnen". 

Leo Tamaki

Het is goed iets meer te weten over de schrijver van het stuk zelf. Leo Tamaki (l'étoile montante/de rijzende ster) heeft al jaren een blog en men kent hem ook mede door zijn blog. Hij schuwt uitspraken als deze niet en experimenteert veel met zijn Aikido technieken en andere vechtsporten (zie Youtube film). Los van zijn blog en Aikido, staat hij toch bekend om het dragen van "een witte hakama", iets wat in Aikido alleen was weggelegd voor O'Sensei.  

Google Trends?

Google Trends draagt de naam niet zomaar en het is dan ook eerlijk de cijfers naast andere vechtsporten te leggen als Karate, Judo en Taekwondo om een goede vergelijking te maken. Aangezien de cijfers voor Nederland niet beschikbaar zijn, zijn we uitgegaan van de wereldwijde cijfers.

Google Trends Aikido

Duidelijk zichtbaar zijn de de “Trends”/de pieken in bijvoorbeeld juni 2010 bij Karate en Judo (en Taekwondo) in augustus 2012. Als je in Google zoekt op "Karate juni 2010" of "Judo augustus 2012" komen daar deze (logische) trends naar voren:

  • in juni 2010 werd de “Karate Kid” gelanceerd, met in de hoofdrol de zoon van Will Smith.

  • In augustus 2012 waren de Olympische Spelen in volle gang in Londen en Judo was een belangrijk onderdeel.

Meten is weten!

Als je goed kijkt zie je dat alle vier de vechtsporten minder zoekresultaten hebben gedurende de afgelopen 10 jaar, dus niet alleen Aikido. Het is dus duidelijk dat Google Trends geen echt meetinstrument is en aldus gevaarlijk er om bepaalde conclusies aan te verbinden. Daarnaast zijn en nog een paar punten die de Google Trends cijfers minder betrouwbaar maken:

  • Google is pas sinds 2004 beursgenoteerd en in de eerste jaren gebruikte men startpagina's, andere zoekmachines en meer traditionele zoekmethodes (gemeentegidsen, telefoonboeken etc.) om informatie voor sporten in te winnen: “googlen was nog niet ingeburgerd” en dit vertekent de cijfers.

  • Google heeft een aantal belangrijke updates gedaan en hierdoor is er minder data beschikbaar. Iedereen die weleens 'Organische resultaten” bekijkt in Google Analytics heeft de afgelopen jaren gemerkt dat er veel “not set/not provided” bij staat. Het is te betwijfelen of deze data wordt meegenomen in Google Trends.

  • Veel meer pagina's zijn afgeschermd in https en niet meer in http door beveiligde certificaten. Dit komt de laatste jaren steeds en ook voor deze data valt te betwijfelen of het wordt meegenomen in Google Trends.

Conclusie

Anders dan Judo, Taekwondo en Karate zijn er bij Aikido geen wedstrijden of toernooien waardoor er geen pieken, maar ook geen dalen zijn. Er is een daling in zoekresultaten de afgelopen 10 jaar, maar dit duidt niet op een val van interesse voor Aikido (noch voor de andere drie vechtsporten). 

Betekent minder zoekresultaten automatisch dat er minder interesse is in Aikido, of dat er minder beoefenaars zijn? Het is gevaarlijk zulke uitspraken te doen met alleen Google Trends data. Het lijkt erop dat het oorspronkelijke stuk van Leo Tamaki eerder een roep is om verandering in de stijl van Leo Tamaki, dan dat er een echte val is in de wereldwijde interesse van Aikido. 

Het tegendeel lijkt eerder waar, ondanks dat er geen harde cijfers over bekend zijn: Aikido in Nederland groeit! Het is erg interessant om exact (met ledenaantallen) te weten hoeveel mensen in Nederland Aikido beoefenen, of ze nu zijn aangesloten bij grote/kleine federaties of losstaande dojo's.

Aikipro.nl gaat dit jaar op onderzoek uit: wordt vervolgd!

Door: Hans Boersma
23-01-2016

Blijf op de hoogte van al het Aikido nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vragen?

Voordelen Aikipro

groen vinkje Gratis bezorging in België en Nederland vanaf €125,- en retour sturen binnen 14 dagen.
 Gemakkelijke betaling via Bancontact, Creditcard, iDeal en PayPal.
 Internationale producten mét Nederlandstalige service en Europese garantie.

© 2015 - 2017 Aikipro.nl: Bestel online bij dé Aikido webshop van Nederland! | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. - Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. - Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. - Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. - Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals KiyOh. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.