Organisch Aikido zoekresultaten in Google Analytics?

Iedere professionele webanalist of webmaster die met Google Anaytics werkt loopt tegen hetzelfde probleem aan: sinds een paar jaar blokkeert Google organisch verkeer data in Google Analytics (not provided). Dit is erg vervelend, want je wilt via deze gratis zoekresultaten gevonden worden zodat je nieuwe leden kunt aantrekken of bestaande leden kunt informeren over updates of events. 

Organisch zoekverkeer 

Organisch zoekverkeer komt van de resultaten die onder de betaalde zoekresultaten en Google Maps vermeldingen komt tijdens je zoekopdrachten in Google. Google baseert deze data op de voor de gebruiker meest relevant geachte vermeldingen berekend met hun algoritme. Kortim bezoekers die via deze resultaten binnenkomen hebben een hoge mate van interesse in de pagina's waarop wordt gezocht. Uiteraard is het voor je eigen site erg interessant om te weten welke zoektermen dit waren!

Versleutelde data van Google

Zoals in mijn eerdere stuk (wereldwijde val voor interesse in Aikido?) aangegeven over Google Trends werkt Google steeds meer met https pagina's in plaats van http en ook versleutelde SSL. Helaas valt hier weinig aan te veranderen, echter kun je wel met drie omwegen (nummer drie is de beste methode!) een indicatie krijgen van je organische zoekverkeer in Google Analytics.

Stappenplan organische Aikido zoekresultaten

1) Google AdWords data: indien je gebruik maakt van Google AdWords, dan kun je via rapportages of in het console zien wat de zoektermen waren waarop mensen (betaald) zijn binnengekomen. Dit geeft helaas een erg ruime indicatie en is daarnaast afhankelijk van je ingestelde zoekwoorden.

2) Google Search Console data: Via deze webmasterstool van Google kun je al het organisch verkeer inzien binnen een bepaalde periode. Helaas geen dit ook weer een ruime indicatie, maar in dit geval wél gebaseerd op echte bezoekers van je Aikido site.

3) Google Anaytics data: Het is aan te raden deze geavanceerde regel in te stellen in het beheer van je Google Analytics account. Deze regel zorgt ervoor dat er voortaan in plaats van "not provided" te zien krijgt wat de pagina is geweest waarop mensen zijn binnengekomen. 
Zie je bijvoorbeeld aikidosite.nl/ dan weet je dat ze via jouw merknaam zijn binnengekomen. zie je bijvoorbeeld aikidosite.nl/haarlem dan weet je dat ze via een zoekwoord Aikido Haarlem zijn binnengekomen. 
de regel valt zo in te stellen:

  • Ga in je Google Analytics account naar "beheerder"
  • Ga naar "filters" (dit staat bij weergave).
  • Maak een nieuw filter (geavanceerde filter!) aan en vul deze in via onderstaande afbeelding en kopieer eventueel deze tekst:
    (.not provided.)
    (.*)
    np – $B1

aikido google

Succes met je organisch verkeer optimalisaties en analyses!

Door: Hans Boersma
24-02-2016

Blijf op de hoogte van al het Aikido nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vragen?

Voordelen Aikipro

groen vinkje Gratis bezorging in België en Nederland vanaf €125,- en retour sturen binnen 14 dagen.
 Gemakkelijke betaling via Bancontact, Creditcard, iDeal en PayPal.
 Internationale producten mét Nederlandstalige service en Europese garantie.

© 2015 - 2017 Aikipro.nl: Bestel online bij dé Aikido webshop van Nederland! | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. - Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. - Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. - Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. - Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals KiyOh. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.